ارتباط با ما 021-51214070

گزارش | او امام شیعیان آفریقا است!

زمان مطالعه: 2 دقیقه ابراهیم یعقوب زَکزاکی در سال ۱۳۳۲ش در شمال نیجریه زاده شد. وی تا سال ۱۳۵۴ش، علاوه بر تحصیلات خود، دروس دینی را نیز در شمال نیجریه، در شهر کانو  آموخت.  وی تا سال ۱۳۵۷ش، مدرک اقتصادش را در مقطع کارشناسی، از دانشگاه احمد بلو زاریا دریافت کرد و پس از مدتی،  امامت جماعت  در  مسجد  یکی از مدارس دینی را به عهده ...

2 دقیقه
0 دیدگاه
معاونت رسانه
زمان مطالعه: 2 دقیقه

ابراهیم یعقوب زَکزاکی در سال ۱۳۳۲ش در شمال نیجریه زاده شد. وی تا سال ۱۳۵۴ش، علاوه بر تحصیلات خود، دروس دینی را نیز در شمال نیجریه، در شهر کانو  آموخت.  وی تا سال ۱۳۵۷ش، مدرک اقتصادش را در مقطع کارشناسی، از دانشگاه احمد بلو زاریا دریافت کرد و پس از مدتی،  امامت جماعت  در  مسجد  یکی از مدارس دینی را به عهده گرفت. زکزاکی ابتدا به عضویت در اتحادیه دانشجویان مسلمان درآمد و سپس به دبیرکلی آن برگزیده شد.

ابراهیم زکزاکی، در سفر به پاریس در سال ۱۳۵۷ش، با امام خمینی  دیدار کرد و پس از پیروزی  انقلاب اسلامی ایران ، برای تحصیل علوم دینی وارد حوزه علمیه قم شد. زکزاکی ابتدا از اهل سنت و مالکیه بود و پس از دیدار با امام خمینی، شیعه شد. وی از تاثیر شگفت‌انگیز امام خمینی و انقلاب اسلامی بر خود سخن گفته است:امام خمینی (ره) تفکرات غیرمسلمانان را در قبال اسلام عوض کرد که در همه جای جهان مشهود است.
وی پس از بازگشت،  جنبش اسلامی نیجریه  را در کشور خود راه‌اندازی و حدود ۳۰۰ مدرسه اسلامی در نیجریه و کشورهای همسایه آن تأسیس کرد. به گفته نسیبه زکزاکی فرزند ابراهیم زکزاکی، با تلاش‌های وی، ۱۲ میلیون نفر در نیجریه  شیعه شده‌اند. در جریان برگزاری  مراسم اربعین  در سال ۱۳۹۴ش، حمله نیروهای ارتش نیجریه به مراسم شیعیان موجب کشته‌ شدن ده‌ها تن از آنها شد.  زکزاکی و همسرش نیز در جریان حمله نیروهای ارتش نیجریه به حسینیه بقیة الله زاریا که منجر به کشته و مجروح‌شدن تعدادی از شیعیان شد، دستگیر و زندانی شدند. پیش از آن  نیز سه پسر ابراهیم زکزاکی به همراه ۳۳ تن از شیعیان، در جریان حمله نیروهای نظامی نیجریه به راهپیمایان روز قدس، کشته شدند. در مجموع ۶ تَن از پسران وی به دست نظامیان نیجریه به شهادت رسیدند.
اکنون، ایران عزیز میزبان مردی است که با اعتقاد و تلاش خود میلیون ها نفر را عاشق و پیرو اهل بیت کرد. او در این مسیر تمام دارایی خود را نثار کرد و حتی در از جان خود نیز مضایقه نکرد.
الگوی او همان پیر جماران است که با حمایت مردم و همچنین سادگی و تقوای خود توانست طاغوت را سرنگون کند.دانشجویان ایرانی پیش گام استقبال از امام آفریقا شدند و در تاریخ ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۲ به پیشواز شیخ زکزاکی شتافتند.

 

/انتهای‌پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *